Tik ūkininkai derlių skaičiuoja rudenį. Aludariai rinkos pokyčius ir praėjusių metų rezultatus vertina pavasarį. Kas pasikeitė po garsaus PET taros ribojimų, dar vadinto „bambalių mūšiu“ praėjusiais metais?

Alaus daryklos viena po kitos skelbia praėjusių metų rezultatus. Apibendrinant, situacija po praėjusių metų: didžioji rinkos dalis priklauso trim darykloms, nukentėjo mažieji aludariai, auga „premium“ alaus segmento pardavimai.

Trys ketvirtadaliai alaus rinkos dabar priklauso trim didžiosioms alaus darykloms: „Švyturys-Utenos alus“, „Kalnapilis – Tauras“ ir „Volfas Engelman“.

Alaus rinka praėjusiais metais susitraukė 6,6%, tačiau šios trys daryklos savo pardavimus sugebėjo padidinti.  Didžiausią augimą parodė „Švyturys – Utenos alus“. Jų pardavimai, lyginant su užpraeitais metais, didėjo ~6%, rinkos dalis ūgtelėjo iki 40,7%, o apyvarta ūgtelėjo 9% ir sudarė beveik 470 000 000 Lt.

Ūgtelėjo ir „Kalnapilio – tauro“ rezultatai, nežymiai, bet ūgtelėjo ir besiskundžiantys alaus rinka „Volfas – Engelman“.

Įdomu tai, kad didžiausias augimas vyko „premium“ alaus kategorijoje. Alaus daryklos sparčiai didino savo prekių ženklų – flagmanų pardavimus, kurie dabar alaus rinkoje užima daugiau, kaip 25%.

Krito pigiausio alaus pardavimai, ypač to, kuris pagal užsakymą gaminamas ir įvardinamas kaip prekybos tinklo prekinis ženklas. Lietuvoje vyrauja nuostata, kad šis alus yra prastas ir jį gerti yra nemadinga, o kartais ir gėdinga.

Prastai praėjusiais metais sekėsi „Gubernijai“ – jų pardavimo pajamos praėjusiais metais mažėjo veik dešimtadaliu, o finansinis metų rezultatas buvo neigiamas – nuostolis siekia 1,3 mln. litų prieš mokesčius.

Nors tikslių duomenų nėra, tačiau žinoma, kad mažėjo ir mažųjų alaus daryklų pardavimai. Tai gana dėsninga – jeigu besitraukiančioje rinkoje yra ženklus „premium“ segmento augimas, tuomet mažiesiems lieka tik du keliai – arba mikliai persitvarkyti į aukštesnės kokybės alaus gamybą arba toliau skaičiuoti nuostolius.

Statistikos departamento duomenimis, pernai iš alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių daugiausia – 3,9% – pabrango alus. Beje, apžvalgininkai teigia, kad po ilgo žiemos sąstingio alaus kainos kyla ir dabar. Panašu, kad šylant orams akcijų karai aprims, o aludariai toliau plušės, siekdami atsikovoti savo rinkos dalį ir pakeisti status quo. Nors politiniai aludarių karai aprimo ir baigėsi rinkos perdalinimas politikų rankomis, tačiau visai nepanašu, kad kovos rinkose baigėsi. Šie metai žada būti įdomūs. Kokie jie bus – pamatysime po metų.